4.9.2017

VIIKONLOPPU YYTERISSÄ

Tasan viikko sitten aloitin elämäni ensimmäisen työllä ansaitun loman, jota olen alkuajan vietellyt kotona ollessa. Olen nukkunut pitkään ja nauttinut kiireettömistä lomapäivistä. Nyt edellisenä viikonloppuna kävimme kuitenkin avomiehen kanssa Yyterin kylpylä hotellissa, joka sijaitsee n.17 km päässä Porista. Viikonloppumme oli mukava ja hauska, mutta myös epäonnen käänteitäkin löytyi.

Saavuimme Poriin hyvissä ajoin ennen Yyteriin menoa, jotta voisimme vähän kierrellä Poriakin. Päivän suunnitelmana oli siis ensin kierrellä Porin keskustaa ja kun huoneitten luovutus alkaisi 15 aikaan suuntaisimme paikallisbussilla Yyteriin ja palaisimme takaisin Poriin illaksi syömään Amarilloon. Näin me olimme päättänyt, mutta kohtalo puuttui peliin sillä kauhuksemme huomasimme, että kylpylähotellille menee ainoastaan kaksi bussia lauantaisin ja viimeinen oli mennyt joskus 10-12 aikaan. Itselle heräsi kysymys, että miksi viimeinen bussi on mennyt siihen aikaan, jos huoneitten luovutukset ovat 15 jälkeen? Ja lisäksi mietin sitä, että onko Porin paikallinen liikenne oikeasti huono vai emmekö vain osanneet lukea heidän aikatauluja?

Ratkaisimme ongelmalla niin, että menimme sellaisella bussilla jolla pääsisi mahdollisimman lähelle Yyteriä. Matkan aikana pohdimme sitä, että lähdemmekö enää Yyteristä takaisin Poriin vai viettäisimmekö vain hotellilla ja rannalla päivämme. Lopputulos oli yksinkertainen ja samamielinen siitä, että vietämme koko loppu päivän Yyterissä. Huonojen yhteyksien takia päädyimme ratkaisuun, sillä kyseinen bussi linja millä Yyterin lähettyville päädyimme ajoi tunnin mittaista matkaa ja matka maksoi 5,50€ per pää.

Kylpylä hotelli oli oli aivan upea paikka, varsinkin rannan suhteen. Astuessa rannalle koin päätyväni suoraan johonkin jenkkileffan rantakohtaukseen. Rannalle ei näkynyt loppua, vesi oli kirkasta ja ranta oli täynnä simpukoita! Rakastuin siihen rantaan ja haluaisin niin päästä näkemään millainen se on keskellä kesää.

Päivämme jatkui kylpylässä käynnillä, jossa uiskentelimme ja lilluimme porealtaassa niin paljon, että kävellessä jalat tuntuivat keitetyiltä makarooneilta. Kylpylä puoli oli henkilökohtaisesti aika laimee paikka, mutta parempi sekin kun ei mitään. Läheinen iso ja upea ranta varmasti tekee kylpylästä vähän pienen ja laimeen, joka on täysin ymmärrettävää. Lopuksi päädyimme syömään mehevät pihvit punaviini lasillisten ääressä ja katsomaan upeaa auringon laskua.

Toinen meidän reissun käännekohdista tapahtui, kun aloimme miettiä miten pääsemme takaisin Poriin ennen Turkuun lähtevää bussia. Olimme tulo matkalla joutunut käyttämään kaikki käteisemme, kun luulimme bussin maksavan sen n. 3 euroa mitä se täällä meillä päin maksaa. Oletimme tietenkin, että hotellilla olisi automaatti tai että heiltä voisi tarvittaessa nostaa käteistä, mutta niin ei asianlaita ollut, vaan kumpaakan mahdollisuutta ei ollut. Respan neidiltä saimme lisäksi tiedon siitä, että lähin automaatti on 7 km päässä, joten oli tehtävä pieni muutos paluu suunnitelmiin. Heräisimme aikaisin aamulla syömään hotellin aamupalaa, pakkaisimme ja lepäisimme vielä hetken ja sitten 10 aikaan alkaisimme kävellä kohti kyseistä automaattia. Matkalla kysyisimme lähimmästä K-marketista mahdollisuutta rahan nostoon ostosten yhteydessä, mutta varautuisimme pitkään kävely reisuun.

Meidän onneksemme K-marketista saimme nostettua rahaa ja jäimme odottamaan seuraavaa bussia joka ajaisi ohi. Koska olimme luopuneet huoneestamme lähtiessä ja varannu aikaa pitkään kävelyyn meillä oli vähän päälle 3 tuntia ylimääräistä aikaa ennen Turkuun lähtöä, päätimme kierrellä vähän lisää Porin keskustaa.

Viikonloppumme oli kyllä mukava ja vaikka hyvää makua ei jäänyt Porin ja Yyterin kulkuyhteyksistä ja toiminnasta olen valmis antamaan heille uuden tilaisuuden ja vierailemaan vielä toistekkin rannan ja hyvän pihvi aterian merkeissä ehkä joku kesä!

1. Yyteri on ihana paikka, mutta tälleen porilaisena voin sanoa että ne bussien aikataulut on täällä oikeesti paikoittain todella huonoja, joten en sinänsä ihmettele tota teidän kokemaa :/

1. Eli emme ole taineet katsoa niitä aikatauluja väärin :D Kyllähän se pieni shokki oli kun on tottunut täällä Turussa siihen, että bussit mene jopa sunnuntaisin useasti. :)