lauantaina, marraskuuta 12, 2016

TURKU SUOMEN PERSEENREIKÄ VAI OLIKO SITTENKÄÄN?

Siitä on nyt 2 vuotta kun muutin Jyväskylästä Turkuun. Aika on mennyt mielettömän nopeasti ja paljon on tapahtunut sillä aikaa. Valmistuin koulusta heti kun olin Turkuun päässyt, koin työttömyyden ahdingon, kokeilin baarielämää ensimmäistä kertaa elämässäni, etsin töitä, sain töitä, rakastuin ja nyt olen tässä. Minulla on työ ja oma rakas rinnalla. Tämä aika on kasvattanut suuresti minua. Työttömyys antoi kuvaa millaisella raha summalla oikeasti ihminen pärjäisi jos olisi tarvetta ja se aika sai minut itsenäistymään parhaiten. Baarielämä jäi sille tieleen, koska ei se minun juttuni ole laisinkaan. Mielummin ne illat viettää kotona katsoen netflixiä ja aamulla lompakko ja maksa kiittää! Tämä 2 vuotta on ollut todella opettavaisia ja ovat olleet ihan hyvätkin vuosia täällä Turussa. Olen oppinut ja kokenut paljon uutta, kun muutin tänne.

IMG_0031

Selvennykseksi uusille kuin myös vanhoille lukijoille. Olen siis syntyisin Etelä-Lapista ja olen sen jälkeen asunut eri paikkakunnillla ympäri Suomea. Vanhempani asuvat Kainuussa, joten sieltä tulee postauksia silloin tällöin, kun olen käymässä siellä päin. Jyväskylässä taas olin itse opiskelemassa Merkonomiksi, josta sitten päätin muuttaa Turkuun.

2 vuotta sitten, mietin Jyväskylässä mitä teen kun valmistun, sillä se jo kolkutteli ovella. Tiesin, että en haluaisi jäädä Jyväskylään vaan haluaisin lähteä katsomaan jotain täysin uutta paikkakuntaa. Eihän minua mikään estellyt silloin lähtemästä, joten miksipäs ei. Valitsin melkeinpä silmät sidottuna seuraavaa paikkakuntaa ja päätin lähteä Turkuun, sinne jossa ihmiset puhuvat typerällä murteella ja joka on se Suomen perseenreikä. Siitä sainkin sitten heti kuulla, kun kysyin opolta mahdollisuutta tehdä viimeinen työssäoppiminen kyseisellä paikkakunnalla. Ennakkoluuloni olivat juurikin edellä mainitut murre ja jokapuolella hoettu "Turku on Suomen perseenreikä", mutta en antanut sen vaikuttaa ollenkaan lähtööni. Asiathan voisivat olla toisin ja kaikki vain liioittelevat Turun huonoudesta ja heidän murretta.

IMG_0049 IMG_0056

Oliko ennakkoluulot paikkaansa pitäviä? Ei ne ollut, olen viihtynyt täällä niinkin hyvin, että voisin sanoa tätä paikaa kodiksi! Turku on alusta lähtien ollut minun mielestä kaunis kaupunkin, jokaiseen vuodenajan aikaan. Täällä on paljon nähtävää ja ihmiset ovat olleet mielestäni mukavia. Vaikka tottakai jokaisella paikkakunnalla on niin huonoja kuin hyviäkin ihmisiä. Aluksi tosiaan luulin, että se turun murre olisi todella vahva, mutta ei se pidä paikaansa. Ihmiset puhuvat normaalisti, mutta pakko myöntää, että välillä en ihan kaikkea ymmärrä mitä poikaystäväni sanoo. Johtunee vaan siitä, että murteissa on välillä eroavaisuuksia, harva ymmärtää kun sanon viruttelevani astioita. Ensimmäisen vuoden aikana murteesta on vain jäänyt käteen täsä ja tosa, joka saattaa jo tulla itsellä ihan automaattisesti kun näyttää toiselle jotain. Muutenhan tuota turun murretta ei edes kuulle, mutta ruotsia senkin edestä. Se olikin pieni kulttuurishokki, kun huomasi tässä olevan kaupunki jossa kirjaimellisesti kaikki on myös kirjoitettu ruotsiksi. Lisäksi lähes jokaisella kauppa reissulla kuulee edes vähän ruotsia. Turussa sen kaksikielisyyden näkee paremmin kun missään muualla missä olen asunut! Kaikesta tästä huolimatta Turku on kaupunki jossa viihdyn tällä hetkellä todella hyvin vaikka ennakkoluulot olivat mitä olivat. Älkää siis antako ennakoluulojen estää teitä, vaan ottakaa itse asiosta selvää enemmän, ennen kun luotte siitä kokonaisen mielikuvan!

12 kommenttia:

  1. Kiva postaus!! & turku on ihana paikka :)
    millatt.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja niin se kyllä on! :)

      Poista
  2. Kiva ja kiinnostava postaus. Olisi kiva, jos jossain postauksessa esittelisit enemmän Turkua.

    enazupreme.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olenkin itseasiassa miettynyt sellaista postausta! :) Enköhän mä siis saa sellaista aikaan. :)

      Poista
  3. Mun mielestä Turku on todella kaunis kaupunki!<3 Tykkään käydä siellä varsinkin kesällä :)

    http://jeannays.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesäisin varsinkin Turku on todella kaunis! :)

      Poista
  4. Kiva postaus :) Minusta Turku on oikein kaunis kaupunki :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kyllähän täällä on kaunista! :)

      Poista
  5. Tosi kiva ja mielenkiintoinen postaus! Täällä toinen, joka ois kiinnostunut Turku-aiheisesta postauksesta :)

    https://loveisdonut.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja eiköhän niitä Turku-aiheisia postauksia tule tässä jossain vaiheessa! :)

      Poista
  6. Ihania Turku -kuvia ja muutenkin mielenkiintoinen postaus :)

    VastaaPoista