maanantaina, elokuuta 15, 2016

LUKIHÄIRIKÖN SILMIN

Kirjoitin pari tekstiä lukihäiriöstä blogini vanhoissa teksteissä. Bloggauksen uudelleen aloituksessa säästin tiettyjä postauksia, jotka haluaisin julkaista vielä uudelleen. Tämä aihe oli yksi niistä jonka säilytin. Postauksia oli silloin kaksi, mutta nyt yhdistän ne yhdeksi kokonaiseksi postaukseksi.

Lukihäiriöllähän tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeutta, jonka voi tuntea myös nimellä lukivaikeus tai dysleksia. Yleisimpiä piirteitä tässä lukihäiriössä ovat lukemisen ja kirjoittamisen hitaus, luetun ymmärtämisen vaikeus ja monia muita vaikeuksia, mutta ne ovat henkilökohtaisia. Minä olen yksi niistä joka on taistellut koko elämänsä ajan lukihäiriötä vastaan niin koulussa kuin joka päiväisissä arjen tehtävissä.

Lukihäiriö todettiin minulle ollessani toisella luokka asteella, kun opettajat ja vanhemmat alkoivat ihmettelemään sitä miksen opi lukemaan. Joten kertasin sitten lopulta 2. luokan uudelleen ja minulle todettiin keskivaikea lukihäiriö. Kävin aikoinaan yhdeksännen luokan jälkeen vuoden lukiota, jossa meille tehtiin lukihäiriö testit. Tuloksena tuli sama keskivaikea lukihäiriö. Tämä on vaikuttanut minun opiskeluuni todella paljon aikoinaan, mutta vaikuttaa vielä nytkin työelämässänikin. Kirjan aukaiseminen on minulle välillä tuskallista, vaikka rakastan lukemista. Lukeminen on minulle todella hidasta ja se tarvii enemmän työtä, mutta monta hyvää kirjaa on tullut siitä huolimatta luettua. Opiskeluun tämä on enemmän vaikuttanut kielien suhteen, ne ovat olleet minulle suuri haaste ja se näkyy työelämässäni vieläkin. Englannin oppiminen on ollut minulle haaste. Koulussa sanakokeisiin piti lukea tuplasti enemmän jotta pääsi edes sanakokeen läpi. Minulla ei ollut missään vaiheessa englannin numeroiden huonous siitä kiinni, että en olisi lukenut, luin minä ja paljon enemmän kun muihin kokeisiin.. Mutta siitä huolimatta useimmat kokeiden arvosanat olivat juuri ja juuri läpi päästyjä. Minulle lukihäiriö ilmenee myös luetun ymmärtämisen vaikeutena, en siis ymmärrä välillä lukemaani ja se aiheuttaa välillä väärin käsityksiä ihmissuhteissa, kun keskustellaan viestitse. Myös muistaminen on hieman heikkoa esim. nimet eivät jää millään mieleen ja unohdan monesti tekemäni tehtävän jos se keskeytetään. Mutta miten lukihäiriö näkyy työelämässäni? Laskeminen on myös meille lukihäiriköille vaikeaa, tai ainakin minulle. Päässä laskiessa summia 12,45+38,90 on hieman haastavaa, onneksi kassakone laskee aina puolestamme kaiken. Lisäksi aikaisemmin mainuttu heikko muisti on se jonka kanssa joudun kamppailemaan työelämässä, olen kuitenkin sellaisessa työssä jossa pitäisi tehdä monta asiaa kerralla. Purkaa kuormaa ja olla kassalla välillä samaan aikaan, joten kyllä siinä välillä varmaan itse kukin unohtaa mihin on jäänyt. Itsellä se vain on yleisempää. Kaikesta huolimatta työni sujuu hyvin, kunhan vaan on tarkkana kuin porkkana!

lukihäiriö
"Lukihäiriö ei ole este, vaan hidaste"

Uskon, että moni teistä on huomannut teksteistäni kirjoitusvirheitä, joita siellä varmasti on. Tässä oikeastaan sille on selitys, minähän en niitä itse huomaa lukihäiriöni takia. En ole blogiteksteissäni välinpitämätön missään nimessä, niitä kirjoitus virheitä on vaan vaikea huomata itse, kun ei välillä edes tule muistettua tuleeko n kirjain e kirjaimen jälkeen sanaan erillainen. Nämä kirjoitusvirheet ovat yksi osa minun persoonaani, koska olen hyväksynyt elämäni aikana tämän lukihäiriöni omakseni persoonakseni. Minä en tule missään vaiheessa pilottelemaan blogissani tätä asiaa ja haluan tuoda sitä enemmänkin esille. Kirjoitusvirheet kyllä korjaan jos niitä itse huomaan tai joku muu niistä huomauttaa. Mutta tarkoitan sitä, että lukihäiriö tulee enemmänkin näkymään esim. erilaisten postausten kautta liittyen aiheeseen.

En ole koskaan kokenut tämän olevan minulle minkäänlainen este. Elämää voi elää vaikka mukana raahautuukin pieni hidaste, silloin vain pitää antaa ajan viedä ja olla maltillinen. Ja ennenkaikkea täytyy vaan uskoa ja luottaa itseensä! Olen selviytynyt merkonomin opinnoista lähes kiitettävien papereiden kanssa, aloitin blogin pitämisen vaikka tiedän, että teksteihin tulisi kirjoitusvirheitä, suunittelen jo innolla haenko johonkin kouluun ensi vuonna vai teenkö vielä töitä miettiäkseni sitä oikeaa suuntaan. Siitä olen varma, että johonkin suuntaan tässä kouluttaudutaan vielä, ehkä jopa kokeillaan ammattikorkeaan pääsyä. Lukihäiriö ei minua siinä estä millään tapaan.  Olen kuitenkin oppinut elämään ja opiskelemaan minulle parhaimmallani tavoilla, joka auttaa minua pääsemään eteen päin haasteista huolimatta.

Löytyykö joukosta muita lukihäiriön kanssa taistelevia?
Kuvat: 1 / 2 3

14 kommenttia:

  1. Mulla on kanssa lukihäiriö, tosin vaan lievä. Sekin tuottaa jo vaikeuksia yllättävän paljon. Mulla näkyy se eniten siinä että kirjotan tosi usein ihan yksinkertasetkin sanat väärin ja myös siten että en aina ymmärrä sitä mitä luen, ja se on tosi turhauttavaa kun lause on ihan yksinkertainen ja joudun lukemaan sen monta kertaa..tsemppiä sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa niin tutulta. Koin tänäänkin ton tekstin ymmärtämisen vaikeuden, kun piti lääkärillä lukea jotain lappua jossa oli ihan yksin kertainen lause. En vain ensin ymmärtäny mitä luin vaan oli luettava uudestaan :D

      Poista
  2. Oi tosi kiva ja inspiroiva postaus, en olekkaan nähnyt monen kirjoittavan tästä aiheesta!


    http://iinaemiliasd.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Lukihäiriöstä ei kyllä missään taideta hirveesti ottaa vielä esille. Vaikka olisi todella hyvä, että siitä puhuttaisiin ja kerrottais enemmän. :)

      Poista
  3. Ymmärrän tunteesi, ne eivät ole helppoja asioita ja vaikeuttavat vaikka ajokortin hankintaa suuresti. Itselleni on vaikeaa lukea perinteistä kirjaa, sillä luen kerralla ns. Monta riviä sillä en jaksa keskittyä tarinaan ollenkaan tai se on mahdotonta.

    http://finnlandsnorsk.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se vaikeuttaa paljonkin ajokortin hankintaa varsinkin inssiä, kun itse ainakin sekoitan oikean ja vasemman keskenään. En sit tiedä millainen se autokoulun teoriakoe on, mutta mopokorttia hankkiessa sinne piti ilmottaa lukihäiriöstä muistaakseni etukäteen, jolloin sai enemmän aikaa kysymysten lukemiseen. :)

      Poista
  4. Tosi mielenkiintoinen teksti jota oli kiinnostava lukea. Itse en kärsi lukihäiriöstä, se on kyllä terminä tuttu ja ala-asteajoilta muistan kuraattorin useat luokalle pitämät testit luetun ymmärtämisestä. Oli kuitenkin kiinnostavaa lukea, mitä elämä ja lukeminen/opiskelu lukihäiriöisen silmin oikein on, kuten Iina kommentoikin niin blogipuolella olen itse ainakin harvemmin törmännyt tästä asiasta käsitteleviin teksteihin. Tsemppiä sulle lukihäiriön kanssa, ihana että suhtaudut siihen positiivisesti ja nimenomaan haasteena eikä rajoittavana esteenä, koska sitähän se ei ole :)

    http://bottleoflove.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillekin pidettiin niitä aina välillä koulussa, mutta ei siitä meille mitenkään sen enempää puhuttu. Blogin puolella tää asia on enemmän sellanen josta ei puhuta lähes ollenkaan. Liekkö sit harvemmalla bloggaajalla samaa tapausta vai eikö siitä vaan haluta puhua sen enempää.

      Kiitos sulle ihanasta kommentista! :)

      Poista
  5. Todella hyvä teksti! Oot tosi reipas, kun et anna lukihäiriön lannistaa, eikä pitäisikään! :D Eikä mun mielestä sun tekstissä edes huomaa virheitä ;)
    http://sanjaamanda.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kuulla, että niitä virheitä ei huomaa. Aina tulee kyllä luettua tekstit moneen kertaan ennen kun ne julkasee. :D

      Poista
  6. Lukihäiriö on ainakin itselleni hieman vieras aihe, paljoa ei juurikaan siitä ole puhuttu muutakuin koulussa testien merkeissä. Oli kiva lukea tämä teksti ja se avasi mulle paljon sitä mistä tämmöisessä onkaan kyse ! :) Kiva ja mielenkiintoinen postaus joka erottuu joukosta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Uskon, että se on aika paljon koulusta kiinni puhutaanko siitä vai ei. Itse olen ollut n. 5 eri koulussa ja missään niissä ei puhuttu asiasta sen hirveämmin. :)

      Poista
  7. Hyvä kirjoitus! Tää rohkaisee varmasti muitakin lukihäiriöisiä! Itsellä sitä ei ole, mutta keskittyminen on välillä hyvin vaikeaa, ja huomaakin lukevansa samaa riviä uudelleen ja uudelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä toivon, että tää rohkaisee muitakin lukihäiriöisiä! :)

      Poista